Charakteristika
Jednotka práce bude aktualizována v souladu s platnou legislativou v průběhu roku 2013 – 2014.
Učitel mateřské školy provádí vzdělávací a výchovnou činnost v předškolním vzdělávání dětí v mateřské škole, popřípadě ve třídách a v mateřských školách zřízených pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, v rámci školního vzdělávacího programu.
Pracovní činnosti
-
Výchova a vzdělávání zaměřené na získávání vědomostí, dovedností a hygienických a sociálních návyků dětí v rámci školního vzdělávacího programu mateřské školy.
-
Podpora rozvoje osobnosti dítěte předškolního věku, zdravého citového, rozumového a tělesného rozvoje, osvojení pravidel chování a životních hodnot.
-
Podněcování osobního vývoje dětí, vyrovnávání nerovností vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání, pedagogická konzultace o vzdělávání dětí s rodiči a diskutování o jejich pokrocích, spolupráce s odbornými partnery.
-
Vykonávání prací a úkolů souvisejících s přímou pedagogickou činností, včetně dohledu nad dětmi, vedení evidence o pedagogické činnosti, hodnocení účinnosti vzdělávacích programů, spolupráce se školskými a zdravotnickými zařízeními.
-
Tvorba vzdělávacího programu třídy mateřské školy.
-
Navrhování a aplikace vzdělávacích a výchovných metod včetně individuální práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
-
Tvorba a koordinace školního vzdělávacího programu mateřské školy nebo tvorba vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích plánů, popř. stanovení koncepce rozvoje školních vzdělávacích programů mateřských škol a jejich koordinace v regionu.
Pracovní podmínky
Člověk není vystaven žádné významné zátěži.
více informací
Kvalifikační požadavky
Odborná příprava a certifikáty
Nejvhodnější přípravu pro tuto pozici poskytuje magisterský studijní program v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika. Jinou alternativu představuje vyšší odborné vzdělání v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika, magisterský studijní program v oboru speciální pedagogika, střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika a bakalářský studijní program v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika.
více informací
Další informace o povolání
K této jednotce práce nejsou připojeny žádné nižší jednotky práce
Měkké kompetence
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
| | | | | Efektivní komunikace |
| | | | | Kooperace (spolupráce) |
| | | | | Kreativita |
| | | | | Flexibilita |
| | | | | Uspokojování zákaznických potřeb |
| | | | | Výkonnost |
| | | | | Samostatnost |
| | | | | Řešení problémů |
| | | | | Plánování a organizování práce |
| | | | | Celoživotní učení |
| | | | | Aktivní přístup |
| | | | | Zvládání zátěže |
| | | | | Objevování a orientace v informacích |
| | | | | Vedení lidí (leadership) |
| | | | | Ovlivňování ostatních |
více informací
Obecné dovednosti
1 |
2 |
3 |
|
| | | Počítačová způsobilost |
| | | Způsobilost k řízení osobního automobilu |
| | | Numerická způsobilost |
| | | Ekonomické povědomí |
| | | Právní povědomí |
| | | Jazyková způsobilost v češtině |
| | | Jazyková způsobilost v angličtině |
| | | Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce |
více informací
Odborné znalosti
Pro výkon této typové pozice jsou obvykle požadovány teoretické znalosti z těchto oblastí:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
| | | | | | | | obecná pedagogika |
| | | | | | | | předškolní vzdělávání a výchova |
| | | | | | | | didaktika a didaktická technika |
více informací
Odborné dovednosti
Pro výkon této typové pozice jsou obvykle požadovány tyto praktické dovednosti:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
| | | | | | | | Rozvíjení rozumových, jazykových, výtvarných, tělesných dovedností a zručnosti předškolních dětí |
| | | | | | | | Vedení předškolních dětí k osvojování hygienických návyků |
| | | | | | | | Učení předškolních dětí říkankám, básničkám, písničkám |
více informací
Zdravotní podmínky
Výkon této pozice je omezen těmito onemocněními:
- Duševní poruchy.
- Poruchy chování.
- Závažná psychosomatická onemocnění.
více informací